A EXTREMA DIREITA E OS MEMES DE CAVALEIROS MEDIEVAIS: POSSÍVEIS IMPACTOS NO ENSINO DE HISTÓRIA MEDIEVAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/cehd.v1i03.316

Keywords:

Extrema direita, Memes, Cavaleiros medievais, Ensino de História

Abstract

The present text is a part of research still in its initial phase, within the scope of ProfHistória/UFNT, which proposes to analyze how internet memes with the theme of medieval knights, loaded with inferences from the Brazilian extreme right, interfere in the construction of historical knowledge of high school students about the Middle Ages. By using medieval references, the Brazilian extreme right appropriates this imaginary and such appropriations are represented in different ways, but one in particular draws attention: internet memes (CHAGAS, 2020). In this way, we seek to identify the possibilities of acting in the teaching of History in this context marked by the use of the medieval past by extreme right groups in digital environments (specifically social networks).

Author Biography

Núbia Challine de Oliveira Coelho, Universidade Federal do Norte do Tocantins/UFNT

Discente matriculada no Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (ProfHistória UFRJ), campus UFNT. Possui graduação em História pela Universidade Federal de São João Del-Rei (2007) e pós-graduação Lato Sensu em Políticas Públicas pela Fundação Universidade do Tocantins(2010). Atualmente é professora história do Centro de Ensino Médio Tiradentes. Tem experiência na área de História, com ênfase em História, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de História, memes, História Digital,  medievalismo e neomedievalismo.

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Published

2023-12-04

How to Cite

de Oliveira Coelho, N. C. (2023). A EXTREMA DIREITA E OS MEMES DE CAVALEIROS MEDIEVAIS: POSSÍVEIS IMPACTOS NO ENSINO DE HISTÓRIA MEDIEVAL. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(03), 437–455. https://doi.org/10.59616/cehd.v1i03.316

Issue

Section

Anais do I Congresso Internacional de Humanidades Digitais, Cultura e Ensino, juntamente com o II Simpósio Nacional de Mídias, Tecnologias e História