Networked affects
decolonizing processes in the use of Instagram
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v2i9.2719Keywords:
Affect, Instagram, Photography, Data colonialism, VirtualAbstract
In this paper, we present the Project “Portray, Restart, and Reterritorialize: Decolonizing through Affect the Algorithmically Configured Experience”. One project that seeks to understand the experiences of young people on the Instagram social media platform in order to build and offer strategies for the decolonization of these experiences, based on an investigation of the affect role in algorithmically managed relationships. To this end, we discuss the main theoretical and methodological aspects applied, which constitute a proposal for education in digital visual through Photography and new ways of image production, anchored in Silvan Tomkins' Theory of Affects and Maurice Merleau-Ponty's Phenomenology of Perception. In this way, we intend to contribute to the creation of strategies that promote the emancipation of young people and other users of social media, such as Instagram, through programmed photographic experiences that make emerge the neutral affect/surprise affect. One proposal for the reterritorialization of these users, and their relationships.
References
ABREU, N. [et.al.]. Os Grupos Focais On-Line: Das Reflexões Conceituais À Aplicação Em Ambiente Virtual. Revista de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação, Vol. 6, Nº 1, p. 05-24, 2009.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edição Setenta, 2008.
BARRETT, L. How emotions are made. Houghton Mifflin Harcourt, 2017.
BARTHES, R. A câmara clara: nota sobre a Fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
BEIGUELMAN, G. Venenosas, Nocivas e Suspeitas: histórias de mulheres, IAs e plantas. Galeria de Fotos do Centro Cultural Fiesp, 2024-2025.
BEIGUELMAN, G. A na arte possibilita mudar o imaginário colonialista [entrevista concedida à Giovanna Castro]. Nexo Jornal Digital, 27 jan 2025.
BENJAMIN, W. Estética e sociologia da arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
BENJAMIN, W. Escritos sobre Mito e Linguagem (1915-1921). 2ª. ed. São Paulo: Editora 34, Coeditado pela Livraria Duas Cidades, 2013.
BENJAMIN, W. Petite Histoire de La Photographie. Études Photographiques – édition életronique. Disponível em: http://etudesphotographiques.revues.org/99. Acesso em: 11/02/2019.
BOAL, A. A estética do oprimido. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
BONINI, T. e TRERÉ, E. Algorithms of resistance: the everyday fight against platform power. Cambridge: The MIT Press, 2024.
BORDINI, G., SPERB, T. Grupos Focais Online e Pesquisa em Psicologia: Revisão de Estudos Empíricos entre 2001 e 2011. Interação Psicologia, v. 17, n. 2, p. 195-205, jul./set. 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/28480. Acesso em: 18/11/2025.
BORDINI, G. SPERB, T. Uso Dos Grupos Focais On-Line Síncronos Em Pesquisa Qualitativa. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 16, n. 3, p. 437-445, jul/set, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2019.
BORGES, C. e SANTOS, M. Aplicações da técnica do grupo focal: fundamentos metodológicos, potencialidades e limites. Revista SPAGESP, v. 6, n. 1, jun. 2005. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702005000100010. Acesso em: 18/11/2025.
CATALÀ DOMÈNECH, J. La Imagen Compleja: la fenomenologia de las imágenes em la era de la cultura visual. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2005.
CATALÀ DOMÈNECH, J. A forma do real. São Paulo: Summus, 2011.
COULDRY, N. e MEJIAS, U. The Costs of Connection: how data is colonizing human life and appropriating it for capitalismo. Stanford: Stanford University Press, 2019.
DIDI-HUBERMAN, G. Diante da Imagem. São Paulo: Ed. 34, 2015.
DIDI-HUBERMAN, G. Que emoção! Que emoção? 1ª ed. São Paulo: Editora 34, 2016.
DUARTE, A. Grupo focal online e offline como técnica de coleta de dados. Pesquisa Brasileira Em Ciência Da Informação E Biblioteconomia, 2(2), v. 17, n.1, p. 75-85, jan/abr., 2007. Disponível em: https://www.pbcib.com/index.php/pbcib/article/view/7003. Acesso em: 18 nov. 2025.
ELGAMMAL, A. e MAZZONE, M. Art, Creativity and the Potential of Artificial Intelligence. MDPI Arts, 2019. Special issue on The Machine as Artist (for the 21st.Century). Disponível em: https://www.mdpi.com/2076-0752/8/1/26. Acesso em: 18 nov, 2025.
ESPOSITO, E. The Artificial Communication: how algorithms produce social intelligence. Cambridge: The MIT Press, 2022.
FERREIRA, E. Desinformação, desinfodemia e letramento midiático – um estudo do processo estruturado no Brasil sob o governo de Jair Bolsonaro e as formas de enfrentamento. SCRIPTA, v. 25, n. 54, p. 96-128, 2021. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/26582. Acesso em: 18 nov. 2025.
FLUSSER, V. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. 1. ed. São Paulo: Annablume, 2011.
GATTI, B. Grupo Focal na Pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Líber Livro, 2005.
GEBRU, T [et al.] . Closing the AI accountability gap: defining an end-to-end framework for internal algorithmic auditing. Proceedings of the 2020 conference on fairness, accountability, and transparency. Publication History, pages 33-34, 2020. Disponível: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3351095.3372873. Acesso em: 18 nov. 2025.
KHAN, M. [et al.]. The use of focus group in social and behavioural research: some methodological issues. World health statistics quarterly 1991 ; 44(3) : 145-149. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1949882/. Acesso em: 18 nov. 2025.
LÉVY, P. O que é o virtual? São Paulo, Editora 34, 2007.
MACK, N. [et al.]. Qualitative Research Methods: A Data Collector´s Guide. North Caroline: Family Health International, 2015.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MERLEAU-PONTY, M. O primado da percepção e suas consequências filosóficas. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
PICARD, R. Affective Computing. MIT Press, 1997.
PONCIANO, E. DERA é Sentir/Fazer Pesquisa, Ensino e Extensão: Relato de Experiência durante e Pós-pandemia. Estudos & Pesquisas em Psicologia: Psicologia do Desenvolvimento, Vol. 25, e77579, 2025. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revispsi/article/view/77579. Acesso em: 18 nov. 2025.
PONCIANO, E. (Org.). Práticas Psicoeducativas: modos de pensar e de fazer. Curitiba: Editora CRV, 2024.
PONCIANO, E. e BRITO, E. Corpo, mente e self: uma articulação teórica com foco na regulação emocional. Psicologia em Pesquisa, Volume 15, 2021, e31043. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1982-12472021000300011&script=sci_abstract. Acesso em: 18/11/2025.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
RANCIÈRE, J. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SONTAG, S. Sobre Fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004, versão eletrônica.
TOMKINS, S. Affect Imagery Consciousness – Volume I – The positive affects. New York, Springer Publishing Company, 1962.
TOMKINS, S. Affect Imagery Consciousness – Volume II – The negative affects. New York, Springer Publishing Company, 1963.
TOMKINS, S. e MESSICK, S. eds. Computer Simulation of Personality: Frontier of Psychological Theory. New York: John Wiley, 1963.
TORRACA, L. O espetáculo da violência no Rio de Janeiro e o olhar estético do afeto. Tese de Doutorado em Direito. Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2019.
TORRACA, L. Antropofagia Afetiva: a colonização dos afetos complexos. Convergências: Estudos em Humanidades Digitais, 1(04), 1–21., 2024. Disponível em: https://doi.org/10.59616/cehd.v1i4.957. Acesso em: 18/11/2025. Acesso em: 22 nov. 2025
TORRACA, L. Descolonizando as Mídias Sociais: a potência dos afetos. Apresentação Oral. In: III Congresso Internacional em Humanidades Digitais – HDRio 2023, 2023, Rio de Janeiro.
TORRACA, L. La Potence des Affects : entre les affects virtuels et les affects artificiels. Apresentação Oral. In: Colloque Humanistica, 2024, Meknès, Marroc.
ZYLINSKA, J. The Perception Machine: Our Photographic Future between the Eye and AI. Massachussets: The MIT Press, 2023.