Formal education and cultural heritage: the teaching of history in basic education schools in the state of Tocantins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59616/conehd.v1i01.184

Keywords:

Teaching, History, Culture, Preservation, Archeology

Abstract

This article presents a summary of the work developed under the auspices of contributing to the teaching-learning process of the discipline of History in basic education schools, based on archaeological research in Miracema do Tocantins and Lajeado, in the State of Tocantins, which is supported by the heritage education methodology aimed to support teachers regarding the importance of identified archaeological sites and the different cultural dimensions of the regional context, from the perspective of appropriation by students and consequent appreciation/preservation by local society.

Author Biography

Marcos Aurélio Camara Zimmermann, Universidade Federal do Tocantins

Graduado em Arqueologia pela Universidade Estácio de Sá (1987), Curso de Aperfeiçoamento em Arqueologia Pré-Histórica e Curso de Especialização em Pré-História Brasileira pelo Instituto de Arqueologia Brasileira; Mestrado em História Social com área de concentração em Arqueologia Brasileira pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1993) e Doutor em Ciência da Educação pela Universidad Americana (2014). Possui mais de 25 anos de experiência nas áreas de Patrimônio Histórico/Cultural e Arqueologia, com ênfase em Assentamentos Pre-Ceramistas e Ceramista. Foi professor/pesquisador e coordenador do Núcleo Tocantinense de Arqueologia -NUTA da Fundação Universidade do Tocantins por 23 anos. É concursado como Professor adjunto III, no curso de História do Campus Universitário de Porto Nacional da Fundação Universidade Federal do Tocantins, foi cedido para o Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional - IPHAN, exercendo o cargo de Superintendente no Estado do Tocantins de 2017 a 2020. Atualmente em atividade na UFT como professor e coordenador do Laboratório de Arqueologia Pre-histórica /Histórica e Educação Patrimonial - LAPHIS. Possui atuação nas áreas de Arqueologia de contrato e Arqueologia acadêmica, pesquisas e trabalhos de extensão em Educação Patrimonial.

Published

2023-05-02

How to Cite

Camara Zimmermann, M. A. (2023). Formal education and cultural heritage: the teaching of history in basic education schools in the state of Tocantins. Convergências: Estudos Em Humanidades Digitais, 1(01), 222–230. https://doi.org/10.59616/conehd.v1i01.184