Relationships between web programming and history teaching
considerations on teacher training
DOI:
https://doi.org/10.59616/cehd.v1i03.308Keywords:
Teacher Training., History Teaching, Websites, History of MexicoAbstract
In the process of teacher training, the contradictions between the traditional paradigm and emerging technologies increasingly present in daily school life highlight the need to address such topics during undergraduate studies. In this perspective, we aim to engage in a brief discussion about History Teaching and the use of digital technologies in teacher training, through the presentation of the website developed by the authors, 'Jornadas Pelo México Colonial,' emphasizing considerations about its creation process, content selection, layout construction, and project objectives.
References
ANDRADE, Fabiano Viana. Ensino de história frente às tecnologias digitais: um olhar sobre a prática. Revista História Hoje, v. 7, n. 14, p. 172-195, 2018. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/363. Acesso em: 25 out. 2023.
BARCA, Isabel. Literacia e consciência histórica. Educar: Curitiba Especial, p. 93-112, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.401. Acesso em: 07 set. 2023.
BITTENCOURT, Circe Fernandes. Reflexões sobre o ensino de História. Estudos Avançados, São Paulo, v.32, n.93, p.127-149, Ago. 2018.
BLOCH, Marc. A história, os homens e o tempo. In: Apologia da História ou O ofício do Historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 2001.
CUNHA, Jorge Luiz da; CARDÔZO, Lisliane dos Santos. Os sentidos do trabalho do professor e o lugar social do ensino de História. Educação | Santa Maria | v. 40 | n. 3 | p. 529-544 | set./dez. 2015. Disponível em http://educa.fcc.org.br/pdf/edufsm/v40n3/1984-6444-edufsm-40-3-00529.pdf. Acesso em 02 fev. 2023.
FERREIRA, Carlos Augusto Lima. A importância das novas tecnologias no ensino de História. In Universa, Brasília, nº 1, P.146-150, Fevereiro de 1999.
FRANÇA, Cyntia Simioni; SIMON, Cristiano Biazzo. Como conciliar ensino de história e as novas tecnologias?. Id online Rev. Mult. Psic. V.14, N. 50, p. 366-379, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GOMES, Mônica Cordovil de Oliveira Martins; GOMES, Alessandro Martins. O uso das TIC 'S no ensino de história. SIED: ENPED-Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. 2016, pp. 1-11. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Solange-Alfinito/publication/342545328_Analise_bibliometrica_das_TICs_na_educacao/links/5fd7c1c2299bf140880f523f/Analise-bibliometrica-das-TICs-na-educacao.pdf#page=144. Acesso em: 14 abr. 2023.
GRINBERG, Keila; ALMEIDA, Anita. Detetives do passado no mundo do futuro: divulgação científica, ensino de História e internet. Revista História Hoje, v. 1, n. 1, p. 315-326, 2012.
LIMA, Hellen Cris Leite de. Paraná quilombola: um site para ensinar história. Orientadora : Profª. Drª. Joseli Maria Nunes Mendonça. 2020. 119f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado Profissional em Ensino de História – PROFHISTÓRIA, Setor de Ciências Humanas da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.
OLIVEIRA, Nucia Alexandra silva de. “Novas” e “diferentes” linguagens e o Ensino de História: construindo significados para a formação de professores. EntreVer, Florianópolis, v.2, n. 2, p. 262-277, jan/jun. 2012.
PRATS, Joaquín. Ensinar História no contexto das Ciências Sociais: princípios básicos. Educar: Curitiba Especial, p. 191-218, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/FKqqys3kMwGfGHFZfznrBxp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 mar. 2023.
PRADO, Maria Ligia. Defesa do ensino de História nas escolas. In: PINSKY, Jaime; PINSKY, Carla Bassanezi. Novos combates pela história: Desafios-Ensino. São Paulo: Contexto, 2021.
RÜSEN, Jorn. El desarrollo de la competencia narrativa en el aprendizaje histórico. Una hipótesis ontogenética relativa a la conciencia moral. Revista Propuesta Educativa, Buenos Aires, Ano 4, n.7, p.27-36. oct. 1992. Tradução: Ana Claudia Urban e Flávia Vanessa Starcke. Revisão da tradução: Maria Auxiliadora Schmidt. Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1172513/mod_resource/content/1/Jorn%20Rusen%20e%20o%20Ensino%20de%20Hist%C3%B3ria.pdf. Acesso em: 16 fev. 2023.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora; GARCIA, Tânia Maria Braga. A formação da consciência histórica de alunos e professores e o cotidiano em aulas de história. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 67, p. 297-308, 2005.
SPINOSA, Vanessa. MEDEIROS, Danilo Nogueira de. Ensino de História no ensino superior: práticas educativas para emancipação do discente no ciberespaço. ABEH. Associação Brasileira de Pesquisa em Ensino de História. Anais do XI Encontro Nacional Perspectivas do Ensino de História - Perspectivas Web 2020. Ponta Grossa: ABEH, 2020.
TAMANINI, Paulo Augusto; DO SOCORRO SOUZA, Maria. As tecnologias digitais no ensino de história no Brasil. Um mapeamento das pesquisas acadêmicas. Revista Docência e Cibercultura, v. 2, n. 3, p. 141-158, 2018.
VAINFAS, R. Idolatrias e milenarismos: a resistência indígena nas Américas. Revista Estudos Históricos, 5(9), 29-43, 1992. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2329/1468. Acesso em: 13 mar. 2023.
VIEIRA, Renato Ramos; SILVA, Giovanni Codeça. Ensino de História: novos contextos e novas práticas. Revista Educação Pública, v. 21, nº 39, 26 de outubro de 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/39/ensino-de-historia-novos-contextos-e-novas-praticas.
WENDERROSCK, Renan Carvalho. A História no Mundo Digital: breves considerações sobre as tecnologias digitais e o Ensino de História. Epígrafe, v. 10, n. 2, p. 330-359, 2021.